הזמנה לדוקאביב // NEXT // דעי לאן את הולכת, פורטרט עצמי // וידאו ארט

בשנה האחרונה עבדתי על וידאו ארט חדש.  ההשראה הגיעה לאחר צפייה בחלק מסרט דוקומנטרי קצר של יורי אנקאראני Yuri Ancarani על ניתוח רובוטי מרחוק Da Vinci.  הנה:

הצעתי לחברתי, פרופ' עינת אבן-ספיר, שמנהלת זה שמונה עשרה שנים, את אגף הדימות במחלקה לרפואה גרעינית  במרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי (איכילוב), לצפות בוידאו המרתק הזה, והיא כתגובה כתבה לי: "אני מכירה את זה.  גם אצלי יש דימות מרתק. בואי אלי לעבודה ואראה לך". באתי והוקסמתי.  האיום שיש במושג –CT – לבש לפתע פן אחר לגמרי;  היבט אסתטי.

באמצעות כלים שאינם אופטיים נוצר הדימות (imaging); דימות ה- CT הוא תיאור גרפי של רקמות הגוף; פירוט אנטומי ותיאור היחסים המרחביים של רקמות ואיברי הגוף המסתמך על צפיפות חומר משתנה ומידע המתקבל לאחר הקרנה משפופרת קרני X.  המידע מעובד ומתורגם לתמונות דיגיטליות.

לאחר קבלת אישור ושיתוף פעולה מהנהלת איכילוב ליצירת וידאו ארט, נולד לוידאו השם:  דעי לאן את הולכת, פורטרט עצמי  Whither thou goest, self-portrait  (בהשראת – מסכת אבות ג א).

בחדרה הקטן והצנוע של פרופ' עינת אבן ספיר חתמתי על רצוני לבצע בדיקת CT עם הזרקת חומר ניגוד, שלא בשל התוויה רפואית אלא למטרת יצירת וידאו ארט.

לאחר מכן, בחדר קטן אחר, החדירו לזרועי מחט עם ברז קטן על מנת שיוכלו להחדיר למערכת הדם שלי חומרי ניגוד.

קרוב יותר לחדר הסריקה, הוזרם החומר הראשון וגרם לתחושות מוזרות בגוף.

לאחר כחצי ששעה הוכנסתי לחדר הסריקה ב – CT.

על המיטה, לבושה באופן חגיגי במיוחד, חוברתי לצינור המוביל לשקית תלוייה על עמוד אינפוזיה ושכבתי זמן לא מבוטל, מחכה להשפעת הזרקת חומר הניגוד הנוסף המדגיש את אספקת הדם לאברי הגוף.  הפעם, חשתי את החומר הקר מוזרם לתוך גופי.

הסריקה החלה ונמשכה כמה דקות. לאחר שהסתיימה, עמדה ביני ובין עורכי הסריקה דממה מעיקה. הם כולם ידעו שמדובר בוידאו ארט. הם כולם ידעו שלא חלה עליהם חובה לסרוק את הממצאים למטרות רפואיות.  כולנו ידענו שקיימת אפשרות שקיים בגופי גידול ואיש לא אוהב להיות איש בשורות רעות.

התיישבתי מאחורי אחד הרופאים שהחליט מרצונו לסרוק את הסריקה ואמרתי לו: "אל תחשוש לומר לי. אני תמיד מתעניינת ב-אמת".  הוא מלמל משהו שגרם לי להרגיש שהוא כבר מצא ורק מחפש איך לומר לי את זה.  ישבתי בשקט. השניות היו כמו שעות. לפתע אמר: "הכול נראה בסדר".  "גם הרחם, השחלות?", תהיתי והוא אמר: "הכול בסדר".  "תודה. תודה רבה", אמרתי לו ויצאתי במהירות מהחדר.

א/נשים יקרים/ות עוסקים/ות בזיהוי מחלות ממאירות בגופינו.  הם רואים מידי יום דימותים של עשרות א/נשים וכואב להם על כל ממצא שמתגלה אצל א/נשים מבוגרים ואף יותר מכך אצל צעירים וצעירות.  והמספרים רק עולים.  לסרטן, הם אומרים, אין עדיין תרופה, אבל יש דרכים לעצור את ההתפתחות ההרסנית שלו אם זיהינו אותו בזמן.

כ-2,600 חתכי דימות של גופי הגיעו לתחנת העבודה של מכשיר הדמיית  ה – CT  באמצעות רשת המחשבים של בית החולים.

לאחר שהוצאה מזרועי המחט, התיישבנו בתחנת העבודה, עינת ואני, ויצרנו הדמיה תלת-ממדית מהחתכים; את דימות גופי דגמנו במצג קדמי, צדדי מימין, אחורי וצדדי שמאלי כך שנוצרה אנימציה של 3600 המסתובבת על צירה.  המצג הראשון הוא דימות של אישה בבגדים בסיבוב, אשר בעריכה, עוברת למצג הבא; דימות העור ללא בגדים, "הפשטת" העור לתמונת מערכות השרירים, מערכות הדם והאברים הפנימיים ועד תמונת השלד. כך, נע הוידאו מדמות של אישה לבושה המתקלפת כבצל בסיבוב סביב עצמה עד דימות השלד ובחזרה מהשלד לאישה לבושה.  כך, הגענו לכשמונה קבצי וידאו צבעוניים משכבות שונות המתארים את "שכבות" הגוף להחל מזו העוטה בגדים, עור, ועד לשלד נטול בשר ואיברים.

דעי לאן את הולכת, פורטרט עצמי

  העיבוד מאפשר "ניקוי" המיטה ו"העמדה"של הסריקה שנעשתה בשכיבה

ln000

 עבודת הוידאו הזאת עוסקת במוות; המוות המובטח לכולנו אך בדרך כלל, מוכחש.  ממנטו (memnto) מורי (mori) – הביטוי הלטיני בתרגום לעברית:  זכור שתמות – משמש ככינוי לסוגה של יצירות אמנות מגוונות שמטרתן להזכיר לנו, בני האדם כי אנחנו בני תמותה.

באמצעות טכנולוגית דימות מתקדמת העוזרת לרפואה המודרנית להאריך את חיינו באיתור מחלות המאיימות להקדים את מותנו, וכתגובת נגד מאזנת לאשליה של "זיכרון נצחי וחסר גבולות במאגרי המידע של האינטרנט", מבקשת עבודה זו לדבר על המוות בעידן המדיה החדשה: ידיעת המוות הצפוי לכולנו, היא מורה לחיים; אני מישירה אליו מבט והוא מזכיר לי את עיקרי הדברים. כפי שגם מציע הבודהא: "ראיית הדברים כמו שהם, היא הדרך לשחרור".

שירו של אלי אליהו – תן לי הנפש, בלשון אישה, משולב בוידאו באדיבותו הרבה:

השיר

הוידאו נוצר בזכות שיתוף פעולה פורה של: המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי: פרופ' עינת אבן-ספיר ויזר, זימאם רומאן, ד"ר דייגו מרסר, אבי מזרחי וד"ר ייבגני סויחר //  בועז ליאון, עריכת וידאו //  הילה נועם, עיצוב גראפי //   בניה רכס, עיצוב פס קול // תרגום: אדם פרימן ומיכאל אילן. 

מוזמנות ומוזמנים לערב  NEXT  שאצר דורון סולומונס בפסטיבל הבינלאומי לקולנוע דוקומנטרי דוקאביב ביום שלישי ה – 13 במאי בסינמטק 4, בשעה 21:00 – שם יוקרן בין השאר, דעי לאן את הולכת, פורטרט עצמי.

הכניסה ללא תשלום.

 

הזמנה לערב הקרנת הוידאו ארט- דעי לאן את הולכת - בדוקאביב 2014

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • nina ramon  On 2 במאי 2014 at 13:55

    מרתק (-:
    אגב, זה memento mori

    אהבתי

  • Yulie Cohen  On 21 בינואר 2015 at 20:30

    פרסם את זה מחדש ב-בְּלוֹגאִישִׁיוהגיב:

    לראשונה, הוקרן הוידאו ארט: דעי לאן את הולכת, פורטרט עצמי על מסך עצום באחד מאולמי סינמטק תל אביב במסגרת ערב NEXT (אוצר:דורון סולומונס) שבפסטיבל הקולנוע הדוקומנטרי דוקאביב 2014.

    היום, אני מעלה אותו כאן לצפייה ציבורית לכל המעוניינות והמעוניינים:

    אהבתי

Trackbacks

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: