תודעה פמיניסטית ומַקרָמֶה

בקיץ 2002, לאחר ששודר לראשונה סרטי הדוקומנטרי המחבל שלי בערוץ 8, קיבלתי הרבה מכתבים מגברים ונשים שצפו בסרט.  לא היה אז עוד פייסבוק וגם לא היה לי בלוג.

חלק מהמכתבים היו תומכים ומעודדים  וחלקם זועמים ומגדפים.  לא הייתי מופתעת. אחרי הכול, התקשורת הישראלית באותה תקופה כינתה אותי בוגדת ומעודדת טרור.  אבל, לא זה הסיפור שאני רוצה לספר כאן היום.  הסיפור היום הוא על תודעה פמיניסטית.

לא ידעתי מה זה פמיניזם בקיץ 2002.  כילדה שגדלה בסביבה ציונית אשכנזית מיליטריסטית, ידעתי שאם אהיה ספורטאית מצטיינת (אז הייתי), וקצינה מצטיינת (אז הייתי), ובעלת תואר שני (אז עשיתי) אצליח להתקדם בחברה הישראלית-גברית-ביטחוניסטית וחשבתי שזה יהיה מספיק.  אבל מה שנראה היה (לי) מספיק בחברה הישראלית של שנות השבעים והשמונים, נראה היום כמו ימי הביניים.

בכל מקרה, באותו קיץ, שנת 2002, כתב לי אחד מצופי הסרט מכתב ארוך על כמה שהוא מסכן ואני משוגעת התומכת בשחרור "מחבל" מהכלא (אחרי עשרים ושלוש שנים בכלא הבריטי) וסיים את מכתבו המיילל בהמלצה חמה שאם משעמם לי כדאי שאשאר בבית ואעשה מַקרָמֶה.

מַקרָמֶה.  אני דווקא אהבתי לעשות מקרמה בשיעור מלאכה בבית הספר היסודי. אבל… לו ידעתי בקיץ 2002 מה שאני יודעת היום על שוביניזם VS פמיניזם, הייתי בטח כותבת לו תשובה. אבל אז לא ידעתי וכנראה לכן, לא עניתי.

והיום, כאשר אני קוראת טקסט של גבר שוביניסט שנזקק לנכד שלו על מנת להוכיח לקוראיו הנאמנים שיש לו רגשות, אני שואלת: אם יש לגבר (הזה) רגשות לנכד שלו, הייתכן שאין לגבר (הזה) רגישות לנשים שנפגעו מגבר אחר, אפילו אם הוא חבר שלו?

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • עדי בן יעקב  On 30 במרץ 2011 at 22:37

    אפשר לחשוב שאת מגלה אמפטיה אליו…
    חרפת הבלגורים וןהוא עוד קיבל עיטור מסתבר..

    אהבתי

    • Yulie Cohen  On 30 במרץ 2011 at 22:40

      עדי,

      אתך הסליחה, אבל אני לא מבינה את מה שאתה אומר כאן. אשמח אם תרחיב'תסביר.

      תודה.

      אהבתי

כתיבת תגובה

