צזיקי; לכבוד הקיץ שמסתיים לו

אני לא יודעת איך ומתי הוא נכנס למטבח של אמי. אבל מאז שהגיע, היה אורח רצוי מאוד לטעם כל המשפחה. במיוחד אהבנו ללקק אותו כגלידה במרפסת הבית לעת ערב בימי הקיץ. היה לו תפקיד ראשי בארוחות ליל השבת בחודשים החמים.  הוא היה התחליף למרק העוף, מנה ראשונה, בארוחות המשפחתיות רבות המשתתפים.

הצזיקי הוא מעדן ערב לחייך ובריא מאין כמותו.  סגולותיו הן מרקמו ותכולתו.

המרכיבים:
יוגורט
לימון
מלח
מלפפונים ירוקים
שמן זית
שום (לא הכרחי)
שמיר (לא הכרחי)

בחירת היוגורט משפיעה על התוצאה. רצוי שהיוגורט יהיה סמיך. לא דליל. יוגורט מחלב עיזים או כבשים גם מתאים מאוד לצזיקי המהולל.  אני אוהבת את היוגורט הזה, שבמקרה הוא גם מבפאלו שנחשב היום חלב בריא יותר מזה של הפרה.

הכמויות: לחצי ק"ג יוגורט, 3 – 4 מלפפונים ירוקים (דקים ככל האפשר) שיכולים להיחתך לפרוסות דקות או רבעי פרוסות או מגורדים על פומפיה, תלוי בטעם. (אני חותכת את המלפפונים לאורך לרבעים ואז לפרוסות).  לתערובת הזו מוסיפים מעט שמן זית (או הרבה) לפי הטעם, חצי לימון או שלם, תלוי בלימון ותלוי בטעם. ושום, גם, אחד או שניים לפי הטעם.  קצת מלח. ואוהבי השמיר, יוסיפו גם הם לפי הטעם.

זה טעים בטירוף.  ולפי כל המומחים, נכון להיום, עתיר חומרים טובים למערכת החיסונית:
מלפפון ושמיר  – מכילים נוגדי חמצון
השום – אנטי בקטריאלי ומדלל את הדם
היוגורט – עשיר בסידן וחיידקים פרוביוטים. חלב הבפאלו הוא מהמומלצים היום מבין סוגי החלב.
שמן זית – משפר ספיגה
מלח – כמה שפחות, יותר בריא… אבל טעים אז רק רצוי לא להגזים.

אז אם יש לכם מרפסת, או אין לכם מרפסת, אם יש לכם מזגן או אין לכם מזגן ואם הקיץ נראה גם לכם בדרך החוצה, כדאי לכם להקדים ולהכין צזיקי אחד, ואולי להתמכר לזה כמוני. זה יאמי.

Both comments and trackbacks are currently closed.

תגובות

  • טלי  On 25 באוגוסט 2009 at 13:16

    היוגורט הזה נראה מסקרן, אני בעד יוגורמה (מחלב כבשים) אבל אם אפגוש את היוגורט שלך בחנות אתן לו צ'אנס.

    אני לא מתה על שמיר אבל כן בעד נענע, בצל ירוק ואפילו קצת זעתר ו/או בזיליקום טרי.

    פעם גם שמעתי ששמים קוביות קרח בצאזיקי, מאז אני מיישמת וזה אכן משדרג.

    אהבתי

  • מיכל  On 25 באוגוסט 2009 at 13:37

    בדיוק חשבתי שלא הכנו השנה..

    🙂

    אהבתי

  • שועי  On 25 באוגוסט 2009 at 15:36

    זה בהחלט טעים ונעים
    ובימים הבוערים האלה
    גם מעט מרגיע

    אהבתי

  • יולי  On 25 באוגוסט 2009 at 16:07

    טלי, היוגורט באפלו באמת שווה ניסיון והוא נמכר בסופמרקטים. רעיון הנענע והבזיליקום נשמע לי מאוד מתאים. שמעתי גם ששיש עלי-בזיליקום עם אניס… מתאים עם העראק

    מיכל, אומרים שמחשבות עוברות בין אנשים. מי יודע…

    ושועי, ברוך הבא. אני שמחה לראות שאתה קורא כאן. תודה.

    אהבתי

  • ליאת גיל  On 19 בינואר 2010 at 14:57

    יולי יקרה!
    גיליתי אותך מחדש ואת יכולת כתיבתך המדהימה ,שנעשית ממש לטעמי כטעמו של הצ"יזיקי
    אני קוראת וקוראת ומחכה לרגע בו אוכל בארבע עינים גם לשאול ולהיות שותפה יותר ממשית לעבודתך המיוחדת.ליאת

    אהבתי

