בתחבולות תעשה לך מלחמה

משלי כ"ד, ו' 

שלמה ארגוב, שגרירינו בלונדון, נורה על ידי ארגון פלשתיני ב – 3 ביוני 1982. הוא נפצע קשה. 
למחרת, כתגובה, ב- 4 ביוני, מפציצים מטוסי חיל האוויר תשעה יעדים פלשתינים בדרום לבנון.
כתגובה, נורים ונופלים פגזי תותחים וטילי קטיושות בגליל.
כתגובה, מפציצים מטוסי ומסוקי חיל האוויר יעדים נוספים בדרום לבנון.
כתגובה, נורים ונופלים טילים ופגזים נוספים בצפון הארץ.
כתגובה, מכריזה ממשלת ישראל על יציאה למבצע של"ג [שלום הגליל], לימים, מלחמת לבנון הראשונה.  מוצאי שבת ה – 5 ביוני 1982.

בבוקר אותה שבת, נקראיתי בדחיפות למטה חיל האוויר, שם היה לי כסא, שולחן ותפקיד במשרד מדור יחסי הציבור.  הייתי קצינת קישור לעיתונות ולטלוויזיה במדור יחסי ציבור של חיל האוויר.  אחרי סיום התואר הראשון, התגייסתי שוב. הפעם, קיוויתי, זה מסיבה מקצועית.  אמנם ביקשתי להיות סוציולוגית בחיל האוויר, אבל משרה כזו לא הייתה פנויה והם הציעו, לחילופין, את תפקיד קצינת הקישור לעיתונות ולטלוויזיה מה שהרגיש כמו הזדמנות מעניינת.

ואכן, השנה ההיא בקישור לעיתונות של חיל האוויר הייתה אחת מנקודות התפנית הספורות בחיי.  

עד אותה השנה עוד האמנתי קצת למה שאני קוראת בעיתונים ורואה בטלוויזיה. מאז, אני לא.
עד אותה שנה האמנתי שראשי ממשלה ושרי ביטחון (ישראלים) רוצים בטובתי, ומאז אני לא.
עד אותה שנה האמנתי בנו, במוסר שלנו ובצדקת דרכינו.  

חודשיים וחצי אחרי תחילת המלחמה, ב – 18 בספטמבר 1982, מתגלה הטבח במחנות הפליטים הפלשתינים סברה ושתילה. כ- 800 איש, אישה, ילד וילדה נהרגים ע"י הנוצרים בדרום לבנון שנמצאת בשליטה ישראלית.  היום כבר מותר לספר ששר הביטחון, אריק שרון ידע ושתק.  

עד אותה שנה חשבתי שישראל מחפשת שקט ושלום ומאז…

מאז…

מאז אותה שנה, אני לומדת, שוב ושוב, שמדינת ישראל מחפשת להיות אימפריה.

עברו עשרים ושבע שנים וכלום לא השתנה.  

ואני, אחרי אותה שנה, עזבתי ונסעתי רחוק.  לא הייתי בטוחה שאחזור.  בניו יורק למדתי תואר שני באמנות התקשורת.  רציתי להשפיע.  כי בשנה ההיא, בחיל האוויר, למדתי ממקור ראשון איך תקשורת משפיעה על תודעת אנשים. 

Both comments and trackbacks are currently closed.

תגובות

  • אהרון תמוז  On 6 ביוני 2009 at 13:46

    המתנקש היה מארגונו של אבי נידאל שפרש מאש"ף

    ואכן באותה שנה ממשלת ישראל חיפשה בנרות את הטריגר

    אהבתי

  • לא תמים  On 6 ביוני 2009 at 14:29

    השתנה שהנוצרים נעלמים מלבנון ולבנון הפכה למדינה מוסלמית. לבנון הוקמה על ידי צרפת כמדינה לנוצרים ולאט לאט הנוצרים בלבנון נטבחו והיגרו ממנה ועוד מעט החיזבאללה ייבחר שם לשלטון וגם אם לא, הרוב בלבנון כבר מוסלמי.

    הנוצרים הולכים ונעלמים גם משאר המזרח התיכון. התהליך הזה הוא לא מקרי. המוסלמים רואים את המזרח התיכון כאדמה מוסלמית ושונאים את הנוצרים ומסלקים אותם.

    גם הטבח בסברה ושתילה לא היה מקרי. הוא היה פרפור גסיסה של הנוצרים שהרגישו עפ הגב אל הקיר ונקמו על טבחים קודמים שנעשו בהם.

    משום מה כל זה אצלך לא קיים. הנה דוגמה איך התקשורת משפיעה על תודעת אנשים.

    אהבתי

  • יולי  On 6 ביוני 2009 at 15:44

    האלוף במילואים אורי שגיא, לשעבר ראש אמ"ן וראש הצוות לשיחות עם סוריה ב-2000, נוהג לציין שאף אחד מארבעת הגורמים החשובים באזור כיום אינו ערבי וממילא גם לא פלסטיני. שגיא מתכוון לאמריקאים, לאיראנים, לישראלים ולטורקים. כדאי להקשיב לשגיא
    מתוך כתבתו של אמיר אורן
    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1090428.html

    ולך אהרון תמוז, אני מודה לך שאתה קורא את מה שאני כותבת ומשחה לקבל הארות אבל הפרטים שאני משאירה בחוץ הם בדרך כלל (כולל נידאל)בחירה שלי. עריכה.עיקר וטפל. אתה בטח מבין.

    אהבתי

  • דפנה לוי  On 6 ביוני 2009 at 17:54

    האם זה משפיע על משהו מעשית?
    כי אני תוהה לפעמים. יש לי אזרחות זרה, אבל אני לא הולכת מפה. למרות כמה שברים כאלה, של חוסר אמון ושל ייאוש ותסכול ממה שאנחנו פתאום.

    אהבתי

  • יולי  On 6 ביוני 2009 at 21:15

    לא מאמינה אומר שאמצעי התקשורת הם מקור חלקי
    למידע או ידע

    יותר סומכת על מחקרים, ספרים ואנשים

    ולגבי שאלת הלהישאר כאן, אני מקווה להצליח לענות על כך בהמשך הכתיבה כי זה חלק משמעותי בסיפור

    אהבתי

  • אזרח.  On 7 ביוני 2009 at 0:08

    זו דרכו של עולם.מיעוט השולט על הרוב מתוקף הסכמים מפוקפקים שנעשו עם המעצמות הכובשות,(המנדטורים הצרפתיים המליכו את המיעוט הנוצרי על הרוב השיעי והסוני ) לא יצליח להחזיק מעמד לאורך זמן.
    לא לשכוח שלישראל חלק נכבד בזעזוע העובר על לבנון.ההימור הישראלי ללכת עם המיעוט הנוצרי,במקום להגיע להבנות עם הרוב המוסלמי , לא הצליח.ועצם העובדה שישראל רצתה להתנהג כאמפריה הממליכה על כידוניה נשיא בן המיעוט הנוצרי על לבנון ,גם הוא לא הצליח.גם השארותה של ישראל (שהתקבלה כמשחררת בהתחלה ) בדרום לבנון לאורך 18 שנים ,היא שהיוותה את המניע לעלייתו של אירגון החזב אללה.כל מהותו של החזב אללה היתה ה"מוקאוומה" נגד הכוח הישראלי שישב בדרום לבנון.

    אהבתי

  • חנה בית הלחמי  On 7 ביוני 2009 at 5:49

    זו היתה השנה שבה קרה אותו דבר לרבים ורבות מאיתנו.
    אני זוכרת למשל יום אחד, שחזרנו מהלווייה של חבר, קצין מרכבה צעיר, ופתחנו את הטלויזיה. רפול אמר בחדשות ש"המרכבה הוכיחה את עצמה מעל ומעבר בקרב עם הסורים, אף חייל מרכבה לא השרט".
    למה חזרת??? (שאלה שאני גם שואלת את עצמי פה ושם).

    אהבתי

  • חנה בית הלחמי  On 7 ביוני 2009 at 5:50

    .

    אהבתי

  • לא תמים  On 7 ביוני 2009 at 9:05

    מה שאתה אומר לא מדויק. המזרח התיכון (למעט ישראל) נקי היום מנוכחות של יהודים שגרו בו אלפי שנים. באותו האופן, המזרח התיכון מתנקה גם מנוכחות של נוצרים וגם הם נמצאים פה מאות ואלפי שנים. זה תהליך שקורה לא רק בלבנון אלא בכל רחבי המזרח התיכון ובמקומות שאין בהם לא חיזבאללה ולא ישראל.

    הנוצרים בורחים מלבנון לא בגלל ישראל אלא בגלל מלחמת האזרחים שהם הפסידו בה, ובגלל שרוצחים אותם ואת מנהיגיהם, כולל חרירי וג'ומאייל ואחרים.

    אהבתי

  • יאיר דקל  On 7 ביוני 2009 at 12:44

    אני כאן כי אני רוצה להיות כאן, למרות שלא כל ממשלות ישראל עושות מה שאני רוצה.
    אני מקווה שגם את מעריכה דמוקרטיה ואז לא הכל נעשה לפי רוחנו.
    צדק הוא דבר חשוב. חשוב מאד. אבל צריך גם לשרוד. לפעמים – לא תמיד – צריך להילחם מלחמה לא צודקת כדי להמשיך לחיות כאן, לא לחיות במקום אחר.
    התקשורת – מרובים פגמיה. צריך ללמוד תלמידים לצרוך תקשורת, לגלות ספקות וגם לקבל מידע.
    מכיוון שמצאת שהתקשורת אינה אומרת אמת, אינה אומרת רק את האמת – זה לא אומר שצריך לסגור את התקשורת.

    אהבתי

  • אזרח.  On 7 ביוני 2009 at 13:19

    שנים,ובעקבות ההקצנה הגוברת והולכת של המוסלמים באיזור,המיעוט הנוצרי גולה מרצון ושלא מרצון למחוזות אחרים.זאת מכיוון שלמיעוט זה אין מדינה עצמאית משלו.באשר למיעוט הנוצרי בלבנון,הטעות של הנוצרים נעשתה אז,בשנות ה20 של המאה הקודמת.אז,הצרפתים הציעו לפטריארך המארוני שתי אופציות.לבנון הגדולה,(שליטה על כל לבנון,שליטה בה הנוצרים יהיו רוב קטן)או לבנון הקטנה(שליטה רק על מדינה נוצרית קטנה שתהייה אך ורק שלהם בצפון לבנון) .הפטריאך לא עמד בפיתוי,והעדיף את האופציה של לבנון הגדולה עם שליטה של מיעוט נוצרי.

    על ההקצנה הגוברת והולכת באיזור,כתבתי כאן:

    http://www.notes.co.il/hanis/52061.asp

    תגובה מס' 1 ,אזרח.

    אהבתי

  • יולי  On 7 ביוני 2009 at 17:10

    ראישת תודה לאיש המכנה עצמו לא תמים ולזה שמכנה עצמו אזרח על העמקת השיח סביב הסיפור שלי

    לחנה, אתן(אני מקווה)בהמשך מענה לשאלת ה'למה חזרת'

    וליאיר, אני בעיקר מוקיעה פרופגנדה ועיתונות מגוייסת שלובשת שמלה (מיני בד"כ) של עיתונות חופשית.

    כוחות פוליטיים וכלכליים פועלים או שולטים מאחורי כל גוף תקשורתי

    חופש הביטוי בישראל מוגבל – מניסיון אישי צורב

    וזו הגדולה של אתר רשימות החופשי כל כך-

    אהבתי

  • דני נאמן  On 8 ביוני 2009 at 9:06

    למרות שאני מזדהה עם התסכול שלך, אני משוכנע שברצות הברית לא מצאת חברה צודקת וערכית יותר.

    אני גם מאמין שרצון כן כמו שלך לעשות דברים יותר נכון וצודק היה נשמע פחות ומהדהד פחות מאשר כאן.

    אהבתי

  • יולי  On 8 ביוני 2009 at 11:56

    תודה על שאתה רואה בכנות כוונותיי
    ונכון שאינני רואה באמריקאים חברה צודקת יותר
    ונכון שאני ישראלית ולא אמריקאית
    ופה אני רוצה חברה טובה יותר
    האם קולי נשמע כאן יותר מבארה"ב,
    זו שאלה מעניינת שאני לא בטוחה בתשובה שלה.
    מקווה שתמשיך לקרוא.
    תודה

    אהבתי

